Menej spánku, viac času?

polyfazovy spanok

Zišli by sa vám 4 hodiny času naviac každý deň? Jeden z najčastejších problémov, ktoré máme je nedostatok času. Často ho riešime tak, že ideme neskôr spať. Potom sme unavení. Únavu najlepšie vyriešime tak, že sa vyspíme. Ale potom je tu zas nedostatok času. Je to ako začarovaný kruh. Riešením môže byť polyfázový spánok, ktorý som sa najbližšie dni rozhodol vyskúšať. O zážitky sa s vami rád podelím.

O čo ide

Polyfázový spánok je druh spánku, pri ktorom spíme viackrát behom dňa. Novorodenci spia viackrát denne. Nie je to nič neobvyklé ani v ríši zvierat. Napríklad hlodavce spia až desaťkrát denne.

Tento spánok je založený na princípe, že čím častejšie spíme tým sa skracuje celková doba potrebná na spanie. Dobre si oddýchneme v hlbokom spánku, do ktorého sa počas bežnej noci dostaneme len málo. Pri polyfázovom spánku sa telo adaptuje tak, že do hlbokého spánku ide okamžite a zostáva tam až do prebudenia.

Väčšina našej populácie spí 8 hodín denne. Sú však aj takí, ktorí spia v noci 6 hodín a poobede si na pár minút zdriemnu. Spia celkovo kratšie a pritom sú dobre oddýchnutí. Nájdu sa aj extrémisti, ktorí spia 6x denne po 20 minút. Celkovo teda spia len 2 hodiny. 22 hodín denne si môžu robiť čo chcú.

Výhody a nevýhody

Výhoda je asi len jediná, ale dostačujúca. Všetci chceme viac času na prácu, záľuby, koníčky… Viac času prináša aj pokoj, pretože sa nemusím stresovať a ponáhľať (spočiatku to ale bude riadny stres). Samozrejme tento spánok má aj svoje riziká. Zozačiatku, kým si telo zvykne budeme nevyspatí a unavení. Budeme mať zníženú schopnosť sústrediť sa na prácu. Zvýšený stres a úzkosť. Taktiež je takýto režim náročnejší na srdce a orgány.

Po čase by však negatívna odozva tela mala ustúpiť a telo sa adaptuje. Budeme stále odpočinutí a v strehu a viac toho stihneme.

Druhy spánkových režimov

  • Monofázový spánok (8:00) – jeden 8-hodinový spánok vkuse (niekedy aj viac)
  • Bifázový spánok (6:20) – 6 hodín v noci a jeden šlofík cez deň (20 minút)
  • Everyman 2 (5:10) – 4,5 hodiny v noci a 2 šlofíky cez deň
  • Everyman 3 (4:00) – 3 hodiny v noci a 3 šlofíky cez deň
  • Everyman 4 (2:50) – 1,5 hodiny v noci a 4 šlofíky cez deň
  • Uberman (2:00) – 6 šlofíkov rovnomerne počas 24 hodín
spánky

režim dňa pri monofázovom, bifázovom a polyfázovom spánku

Exitujú aj iné druhy spánku, ale tieto sú najčastejšie. Na začiatok by sa možno bolo dobré vyskúšať bifázový spánok. Ja som sa rozhodol rovno sa adaptovať na Everyman 3. Počas noci teda spím 3 hodiny a cez deň si tri krát zdriemnem. Deň mám rozdelený na krásne štyri úseky po päť hodinách, počas ktorých môžem robiť čo chcem. V nasledujúcich dňoch pribudne článok, kde sa podelím o svoje zážitky s týmto spánkom.

O výsledkoch experimentu sa môžete dočítať tu: Polyfázový spánok – výsledky

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *